Wednesday, February 9, 2011

Betul ke vitamin , boleh menggemukkan ?

Mungkin biasa kita dengar tanggapan2 yang mengatakan makan vitamin , boleh menambahkan selera makan hatta menaikkan berat badan / menggemukkan . Especially vitamin B .

Adakah itu benar ataupun mitos belaka ?

Menerusi pengalaman saya memakan vitamin B , setakat ini tidak ada perubahan dari segi berat badan , namun ia lebih kepada memberikan saya lebih energy , less stress ( serabut ) ..takde menyumbang kepada kenaikan berat badan :p ..Melainkan kalau saya makan tak ikut waktu , makan makanan2 lemak berkrim ..air manis ..huhu ( mamak punya tea ice lover indeed !! )..

Mari saya kongsikan sedikit testimoni , Puan Hanis , yang saya mmg kenal dari dulu :) Puan Hanis yang agak 'berisi ' ketika mengandung tapi kini tampil slim , kurus ( saya rasa lebih kurus dari dulu :p )


****Sumber : Hanis Amin Shaklee Store ****


Assalamualaikum..
Ada yang dah tahu gambar kami (saya & Muadz) masuk dalam majalah Pa&Ma Feb 2011?




Ini gambarnya..

tembamkan? hubby siap kata pipi sama tinggi dengan hidung. Tapi sekarang…




Apa rahsianya? Selain menyusukan dengan susu ibu sepenuhnya, saya percaya Shaklee turut membantu. Ingat entry saya yang ini?

Jujurnya, sebelum mengandung berat saya 55kg. Check-up saya yang terakhir iaitu sebulan sebelum bersalin, berat saya 75kg. hohoho. Banyak betul saya naik kan. Masa nak bersalin tu agaknya berat saya naik lagi. Selepas melahirkan berat saya cuma kurang 10kg. Maka berat saya 65kg dan selepas pantang alhamdulillah, berat saya turun ke 60kg. Tapi selepas tu memang susah nak turun.

saya memang jenis yang agak sukar turun berat badan. Sehinggalah saya ambil Shaklee. Perubahan yang saya dapat selain susu bertambah dari segi kuantiti dan bertambah pekat, sistem perkumuhan saya juga semakin lawas. Daripada 2 biji alfalfa sehari saya naikkan ke 4 biji sehari kerana susu sedikit kurang.

Sekarang saya ambil 4 biji alfalfa sehari dan membuang 2-3 kali sehari. Tapi bukan sakit perut yang memulas. Saya juga makan tak berhenti sampai orang meja sebelah asyik tanya, tak breakfast ke tadi? tak lunch ke tadi? huhu.

Cuba teka berat saya berapa sekarang? Kalau timbang di pagi hari selepas mandi, berat saya 52kg. Jika timbang di malam hari sebelum tidur berat saya 53kg. Ada yang kata ibu yang menyusu anak terutama pada 6 bulan pertama memang mudah turun berat badan.

Alhamdulillah, kini Muadz dah pun 9 bulan tapi berat saya masih maintain lingkungan itu. Sebelum ni risau sebab ramai yang terkejut saya terlalu kurus. Risau adakah muka saya kusam dan macam tak cukup makan? rupanya sebab saya lebih kurus dari masa saya belajar dulu. Tapi alhamdulillah, masih healthy.

Mungkin saya perlu ambil Vit E supaya muka saya nampak lebih healthy.

Apa yang saya ambil? Saya cuma ambil Set B+ESP+Ostematrix.




Bagaimana ? Adakah anda berminat ?

Jika anda berminat , atau ada sebarang pertanyaan , sila hantarkan ke alamat shaklee.lina@gmail.com . Insyaalah saya akan cuba menjawab dan membalas secepat yang mungkin .


No comments:

Post a Comment